امیر اسماعیلی با بیان این که پدافند هوایی در نیروهای مسلح در هماهنگی کامل با سازمان هواپیمایی کشوری عمل می‌کند، تصریح کرد: هر ساعت حدود ۸۰ فروند هواپیما از آسمان ایران عبور می‌کند بارها شده که به دلیل مشکلات جوی و یا مشکلات فنی هواپیماها مجبور به تغییر مسیر و عبور از مراکز حساس و هسته‌ای شده‌اند که ما آنها را هدایت کرده‌ایم که تا به مسیر خود برگردند و همچنین امنیت آنها را نیز تامین کرده‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با بیان این که اگر احساس کنیم تهدیدات افزایش پیدا کرده با هماهنگی رده‌های بالاتر آمایش سرزمینی خود را تغییر می‌دهیم عنوان کرد: تمامی یگان‌های ما می‌دانند باید برابر دستورالعمل اقدام کنند و ما این امکان را داریم که در شرایط التهاب زیر ۲ دقیقه تصمیم‌گیری کنیم مانند موضوعی که در قبال برخی از هواپیماهایی که قبل از برجام می‌خواستند بدون اجازه از آسمان کشور عبور کنند که به آنها هشدار داده شد.

وی با اشاره به تجهیزات ساخته شده توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: فردا از آشیانه عقاب‌های پدافندی رونمایی خواهیم کرد، این سامانه قبلاً در پدافند هوایی وجود ندارد و این توانایی را دارد که به کمک سامانه‌های پدافندی و توپخانه‌ای قلب دشمن را هدف بگیرد.

امیر اسماعیلی با اشاره به رونمایی از سامانه محاسب و نگاه اظهار داشت: سامانه محاسب این قابلیت را دارد که سیستم فنی موشک را اندازه‌گیری کرده و بخشی از اقدامات اپراتور را نیز ارزیابی کند. همچنین سامانه نگاه سامانه‌ای است که یک سامانه مجزا در خود جا داده و تمام این سامانه‌ها در طول یک سال گذشته طراحی و تولید شده و بعد از عید غدیر استقرار پیدا می‌کند. لازم به ذکر است سامانه نگاه توانایی شناسایی دوست از دشمن، تبدیل سامانه آنالوگ به دیجیتال و تجمیع اطلاعات پروازی و رصد مسیر هواپیما را امکان‌پذیر می‌سازد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کارگیری سامانه اس ۳۰۰ عنوان کرد: دوره آموزشی این سامانه برای نیروهای ما نصف دوره طی شده توسط سایر کشورها بود. ما در  رزمایش دماوند کاری را کردیم که در کشور سازنده اس ۳۰۰ اتفاق نیفتاده بود، آن هم تست این سامانه در قالب یک عملیات واقعی و شلیک موشک زمین به زمین به سمت این سامانه بود. که به حمدالله کارکنان قرارگاه پدافند هوایی توانستند این موشک زمین به زمین را که فاصله شلیک تا انهدامش که ۲۰۰ ثانیه طول کشید را با موفقیت مورد هدف قرار دهند. امروز سامانه اس ۳۰۰ در محل‌های مورد نظر ما مستقرشده و البته آسمان ایران پیش از ورود این سامانه نیز امن بود.

وی ادامه داد: به موازات استقرار سامانه اس ۳۰۰ کار بر روی سامانه باور ۳۷۳ نیز در حال انجام است، این سامانه تمامی سیستم‌هایش تکمیل شده و آزمایشات موشکی آن نیز انجام شده است و تا پایان سال در اختیار قرارگاه پدافند هوایی قرار خواهد گرفت.

امیر اسماعیلی یخاطر نشان کرد: امروز سامانه تلاش به سامانه اس ۲۰۰ متصل شده است، سامانه اس ۲۰۰ یک سامانه راهبردی برد بلند است اما ما می‌خواستیم سامانه تلاش توانایی انهدام اهداف در ارتفاع‌های متوسط و بلند را داشته باشد و امروز سامانه تلاش با موشک صیاد ۳ به سامانه تلاش ۲ ارتقاء پیدا کرده که به زودی مستقر خواهد شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء همچنین با اشاره به ارتقاء صورت گرفته بر روی سامانه مرصاد گفت: امروز سامانه مرصاد شاید از نظر ظاهری شبیه به سامانه هاگ باشد ولی کارکردش کاملا متفاوت است و بهترین قابلیت آن کار در محیط جنگ الکترونیک است.

وی با بیان این که از نظر ما همانطور که بسیج در دنیا بی‌نظیر است سامانه‌های ما نیز بی‌نظیر هستند، تصریح کرد: همین سامانه مرصاد توانست بر روی لبه تکنولوژی استکبار قفل راداری کند، اگر دشمن بخواهد به ما تجاوزی کند ما زمین، هوا و دریا را برای او جهنم می‌کنیم.

امیر اسماعیلی در پایان با اشاره به رونمایی از سامانه‌های جدید پدافندی گفت: سامانه سما یک سامانه کاوشگر جو بالا برای ارزیابی فضای جوی در پرتابه‌های برد بلند است، سامانه سمیع نیز تحلیلگر ترافیک هوایی است و ما جزو شش کشور برتر دنیا در ساخت این سامانه هستیم. همچنین سامانه بصیر و صامت یک نیز سامانه‌های کنترل یک پارچه اطلاعاتی ما هستند.